سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

مریم صدرالادبایی- الهام رضاخانی: چهارمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی خلیج‌فارس در حالی آغاز به کار کرد که بیش از 20 شرکت و نمایندگی خارجی فعال در زمینه صنعت هوایی و 60 شرکت داخلی در آن شرکت دارند.

شرکت‌هایی از سوئد، انگلیس، آلمان، کانادا، روسیه، ترکیه، اوکراین، هلند، فرانسه، سوئیس و آمریکا از جمله شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه هستند که در کنار 60 شرکت داخلی که بخشی از آن را شرکت‌های وابسته به وزارت دفاع همچون سازمان صنایع هوایی، شرکت صنایع الکترونیک ایران و... تشکیل می‌دهند در این نمایشگاه به ارائه جدیدترین تکنولوژی و فناوری در زمینه مهندسی و فنی تجهیزات فرودگاهی، هوا و فضا و بحث تحقیقاتی ... می‌پردازند.

این نمایشگاه که به صورت 2 سالانه برگزار می‌شود در 2 بخش نمایشگاهی در فضایی معادل 14 هزار مترمربع و بخش اجرای نمایش‌های هوایی و نمایشگاه وسایل پرنده در فضای بیرونی نمایشگاه و در فضایی معادل 100 هزار مترمربع برگزار می‌شود.

برائو کت در این بخش بیش از 80 وسیله پرنده داخلی و خارجی از انواع فوق سبک، سبک و سنگین وارد جزیره کیش شده است که انواع هواپیماهای کوتاه‌برد ساخت وزارت دفاع همچون «ایران 140» و «فجر 3» و «آوا 201» هم از جمله این وسایل هستند.

مهندس مددی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در افتتاحیه نمایشگاه گفت: این نمایشگاه علاوه بر به نمایش گذاشتن آخرین دستاوردهای فنی و تکنولوژی متخصصین کشور به عرصه پیوند دانشگاه و صنعت تبدیل شده است و امسال در کنار برگزاری نمایشگاه، دومین کنفرانس بین‌المللی صنعت حمل و نقل هوایی با مشارکت اساتید دانشگاه و برخی اساتید میهمانان خارجی برگزار می‌شود.

مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با حضور وزیر راه و ترابری، کاپیتان حسین خانلری رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مهندس جعفرزاده و مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و مهندس مددی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و میهمانان خارجی این نمایشگاه برگزار شد.

ساخت توپولوف 204 در ایران

از شرکت‌های فعال در این نمایشگاه می‌توان به شرکت ایلووشن روسیه و شرکت‌های آنتونوف و موتوسیج و خارکوف اکراین و موسسه پروگرس و اونیت (Aviation) اشاره کرد.

در نشست مطبوعاتی که با حضور مهندس اکبر هدایت مدیرعامل صنایع هوایی وزارت دفاع، کازارزوف مدیرعامل کارخانه هواپیماسازی کی‌اف اکراین کیوا سر‌طراح دفتر طراحی آنتونوف و میالیا ریس کارخانه هواپیمایی و خارکوف اکراین و وزیر سابق سیاستگذاری اوکراین برگزار شد، مهندس هدایت به عقد قرارداد با روسیه اشاره کرد و گفت: برنامه 10 ساله‌ای تدوین شده است تا توپولوف 204 در ایران مونتاژ شود.

این مذاکرات به توافق رئیس جمهور روسیه [دیمیتری مدودف] و رئیس جمهوری ایران آقای دکتر احمدی‌نژاد هم رسیده است و طی 3 ماه آینده قرار است قراردادی برای ساخت و مونتاژ توپولوف 204 به امضا برسد البته یک شرکت مشترک تعمیرات و نگهداری هم برای 30 سال در ایران ایجاد می‌شود که 40 درصد این شرکت روسی و 60 درصد آن ایرانی خواهد بود.

مهندس هدایت در ادامه این نشست به برنامه‌های آینده صنایع هوایی اشاره کرده و گفت: «ما در 10 سال آینده به 20 هزار صندلی پرواز نیاز داریم که با تولید آنتونوف 140، یک پنجم نیازهای کشور برآورده می‌شود. او اشاره کرد که قرار است از سال 88 هر ساله 10 فروند آنتونوف 140 در کشور تولید شود. ایران، دارنده صنعت هواپیمایی شده است.

کی‌وا سر‌طراح دفتر طراحی آنتونوف یکی از شرکت‌کنندگان در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی هوایی ایران است او می‌گوید: من حدود 15 سال است که با ایران همکاری دارم، ما طراحی هواپیمای آنتونوف را که طراحی آن توسط ما و ساخت آن توسط خارکوف انجام می‌شود را براساس قرارداد منعقده با ایران، در اختیار طرف ایرانی قرار دادیم که در اینجا به تولید انبوه رسیده است.

ایران در زمینه پیاده کردن صنعت هوایی به پیشرفت‌های زیادی رسیده است و فناوری هوایی در ایران شکل گرفته است از طرف دیگر و از همه مهم‌تر ایران توانسته است در کنار ساخت و تولید، زمینه‌ای هم برای تربیت نیروی متخصص در زمینه صنعت هوایی ایجاد کند و صنعت فناوری هوایی در ایران برقرار و پیاده شده است و می‌تواند به جرأت گفت که در حال حاضر ایران جزو کشورهای دارنده صنعت هواپیمایی شده است.

کد خبر 66911

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز